lördag 9 maj 2015

Kaffe-och chokladtårta

När Tom fyllde år för en månad sedan testade jag att göra en tårta med kaffe- och chokladsmak, vad kan slå det liksom :) Jag gjorde efter Roy Fares recept på Espressotårta. Den blev riktigt god, verkligen min typ av tårta. Men jag hade lite bråttom med att slänga ihop tårtan till Toms födelsedag och det blev inte någon skönhet att titta på ;) Igår hade vi avslutningsfest för några kollegor och då passade jag på att göra tårtan en gång till, så nu har jag bilder att visa :) Jag gillar när det blir en ordentlig höjd på tårtorna, det ser lite maffigare ut. Dock är det en riktigt mäktig tårta, så en liten bit räcker :)

Tårtbotten 
330g mjöl (5 1/2 dl)
510g socker (5 1/2 dl)
120g kakao (3 dl)
15g bikarbonat (1 msk)
7g bakpulver (1 1/2 tsk)
10g salt (1 1/2 tsk)
10g vaniljsocker (1 msk)
165g ägg (3 st, rumsvarma)
350g mjölk (3 dl, rumsvarm)
380g vegetabilisk olja (2 dl)
350g hett bryggkaffe (3 1/2 dl)

Smöra och mjöla kanterna på två 20 cm springformar. Täck bottnarna med bakplåtspapper. Sikta ner alla torra ingredienser i en bunke. Ta En ny bunke och vispa däri ihop ägg, mjölk och olja lite lätt. Blanda ner de torra ingredienserna i äggblandningen. Rör ihop till en jämn smet. Tillsätt kaffet och blanda väl.
Fördela smeten i formarna och sätt in i ugnen, 155 grader varmluftsugn, i ca 50 minuter. 

Kaffesmörkräm
200g mörk choklad, 70%
400g rumsvarmt osaltat smör
8g vaniljsocker (2 1/2 tsk)
150g äggvita (4 st)
220g socker (2 1/2 dl)
1 nypa salt
75g ljummen espresso (3/4 dl, jag tog starkt bryggkaffe istället)

Smält chokladen (i vattenbad eller micro), låt svalna så den blir ljummen. Vispa ihop smör och vaniljsocker så det blir fluffigt. Vispa äggvitor, socker och salt för hand i ett vattenbad tills sockret smält. Ta sedan bort bunken från kastrullen och fottsätt vispa med elvisp tills marängen svalnat. Vispa därefter ner smöret och chokladen i omgångar.
Tillsätt hälften av kaffet och blanda väl. Smaka av och se om det behövs mer kaffe.

Marshmallowfyllning
250g rumsvarmt osaltat smör
120g florsocker (2 dl)
3g vaniljsocker (1 tsk)
Ca 210g marshmallowfluff

Vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker så det blir fluffigt. Tillsätt marshmallowfluff och vispa tills det blir slätt.

Bred ut hälften av marshmallowfyllningen på första tårtbotten. Lägg på nästa botten och bred på ett lager smörkräm. På med en botten till, marshmallowfyllning på den och sedan på med sista botten. Täck tårtan med kaffesmörkrämen. Låt stå i kylen minst tre timmar och i rumstemperatur 30 minuter innan servering.

Blommorna är gjorda av sockerpasta, målade med lite guldig pulverfärg.




















2 kommentarer:

  1. skulle göra detta i ett skolprojekt men det blev så gott att jag tror att jag ska göra den på min födelsedag också <3

    SvaraRadera
  2. Så kul �� Ja visst är den fantastiskt god ��

    SvaraRadera