söndag 17 juni 2012

Kanelfläta

Detta recept hittade jag i den underbara tidningen "Hembakat". Mamma brukar göra så fina och goda vetebrödslängder så jag tänkte att jag måste testa med. Självklart nådde jag ju inte upp till min kära mammas nivå, men den blev okej i alla fall. Neo har sprungit och ätit fleta stycken här på eftermiddagen :-)

2 st (stora) längder
50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
Ca 15 dl mjöl

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till ca 37°. Häll degvätskan över jästen och rör runt tills den har löst sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjölet (lite i taget). Låt jäda under bakduk i ca 45 min.

Fyllning:
75 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig blandning.

Dela degen i två delar. Kavla ut i stora rektanglar på mjölat bakplåtspapper. Bred på fyllningen på den mittersta tredjedelen av rektangeln. Skär sneda skåror på sidorna om fyllningen. Fläta dessa över fyllningen. Låt jäsa under bskduk i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. In i ugnen, 200° i ca 20 min.

Kram Jenny


1 kommentar: