tisdag 5 juni 2018

Cookie cake


I februari var min familj iväg på en fantastisk semester till Dominikanska republiken. När vi precis kom hem från Karibiens paradis gav det mersmak efter sommaren, speciellt när det var ett rejäla vinterlandskap hemma i Sverige. För att behålla sommarkänslan lite längre blev min sons födelsedagstårta garnerad med färska bär och blommor. Den här ”kaktårtan” har blivit riktigt trendig nu och det är vanligt att man gör den som jag i sifferform eller bokstavs-, hjärt- eller cirkelform. Istället för mascarponefrosting, som jag valde, kan man använda sig av hallonfrosting eller någon god smörkräm. Jag gjorde ganska stora siffror och behövde därför en dubbel sats. Vill man bara ha en liten tårta, ca. 8-10 bitar, räcker det med en halv sats.  


Cookie cake

Mördegsbottnar:
230g kallt smör
4 ½ dl vetemjöl
1 msk socker
2 msk vatten
1.     Tärna smöret och blanda ihop det med mjölet och sockret. Blanda tills det smular sig.
2.     Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg.
3.     Kavla ut degen, lättast direkt på ett mjölat bakplåtspapper, och stansa/skär ut dina bottnar.
4.     Lägg bottnarna på en plåt och ställ in i kylskåpet MINST en timme, så bottnarna inte tappar sin form.
5.     In i ugnen, 175 grader, i cirka 15 minuter. Bottnarna ska inte få mycket färg.
6.     Låt svalna helt.

Mascarponefrosting:
3 dl grädde
250g mascarpone
1 dl florsocker
1.     Vispa upp grädden.
2.     Blanda ihop mascarponen och florsockret.
3.     Vispa ihop allt.

Ihopsättning:
1.     Spritsa frostingen på ena bottnen, jag använde en rund tyll. Lägg den andra bottnen över och spritsa ett lager till med frosting.
2.     Nu är det dags för garnering. På dessa tårtor är det vanligt att man går bananas med dekorering. Det brukar vara macarons, maränger, bär och blommor som är det vanligaste.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar