tisdag 5 juni 2018

Födelsedagstårta

När min man fyllde år önskade han sig en tårta att ta med till jobbet och bjuda på. Önskemålet var en vanlig enkel tårta där man kan se var han arbetar. Det här blev min tolkning. Kan du gissa vad han jobbar som?
Vaniljbottnen ”Tre lika delar” är mitt favoritrecept, enkelt, snabbt och svårt att misslyckas med! Dessa fyllningar är faktiskt också de vanligaste jag brukar göra, färskostkrämen med jordgubbar är riktigt fräsch och inte så söt. Man kan täcka och dekorera tårtan med vad som. Här har jag valt marsipan och då spacklar jag alltid med marängsmörkräm. Den här tårtan passar alldeles utmärkt till exempelvis midsommar, spackla eller spritsa med grädde och dekorera med jordgubbar så är det klart!


Födelsedagstårta

Vaniljbottnen ”Tre lika delar”:
Använd tre likadana glas. Knäck äggen i det ena, sedan tar du lika mycket socker i det andra och lika mycket mjöl i det tredje. Till en form på 20 cm använder jag fyra ägg.
4 ägg
strösocker
vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
1 ½ tsk bakpulver
1.     Sätt ugnen på 175°.
2.     Vispa ihop ägg och socker tills det blir vitt och poröst, länge ca 5 minuter.
3.     Blanda i vaniljsocker och bakpulver i glaset med mjöl.
4.     Vänd ner mjölblandningen i smeten. Blanda ordentligt utan att slå i en massa luft.
5.     Häll i smeten i en smord och mjölad springform. In i ugnen i ca 35 minuter. Se till att inte öppna ugnsluckan under bakningstiden.
6.     Ta ut formen och låt svalna upp och ner på ett bakplåtspapper.


 Vaniljkräm:
Nu hade jag bråttom och använde mig av marsanpulver, vilket går alldeles utmärkt, men vill man göra allt från grunden så kokar man sin egen vaniljkräm och blandar med vispad grädde.
3 dl mjölk
7 ½ msk marsanpulver
3 dl vispgrädde
1.     Vispa upp grädden, inte för hårt.
2.     Blanda ihop mjölken och marsanpulvret.
3.     Vänd ner grädden i vaniljkrämen och blanda ordentligt.

Färskostkräm med jordgubbar:
200g Philadelphiaost
3 dl vispgrädde
2 msk flytande honung
3 tsk vaniljsocker
15-20 st färska jordgubbar
1.     Vispa ihop grädden och osten tills det börjar tjockna.
2.     Häll i honung och vaniljsocker samtidigt som du vispar. Vispa tills det blir tjockt.
3.     Skiva jordgubbarna och vänd ner dem i krämen.

Ihopmontering:
Jag brukar alltid fylla tårtan minst en dag innan den ska ätas, så den blir saftig och god. Jag använder alltid formen som jag bakat bottnen i.
1.     Lägg två långa plastfoliebitar i ett kors över formen. Lägg i den första bottnen (som blir toppen på tårtan när man stjälper upp på tårtfatet).
2.     Lägg i vaniljkrämen och lägg över en botten till. Tryck till lite lätt så det blir jämnt.
3.     Fyll med färskostkrämen. Lägg över den sista botten. Lägg över plastfoliebitarna så hela tårtan blir inplastad. Ställ in i kylskåpet.

Marängsmörkräm:
100g äggvita (ca 3 äggvitor)
40 ml vatten
150g strösocker
225g osaltat smör
1 ½-2 tsk vaniljsocker
1.     Vispa upp äggvitan till ett skum.
2.     Värm socker och vatten i en kastrull till 118°.
3.     Häll socker vattnet i äggvitan under vispning.
4.     Fortsätt vispa tills marängen svalnar, ca 15 minuter.
5.     Vispa ner vaniljsockret och till sist smöret, lite i taget på låg fart.
6.     Spackla tårtan noga innan du lägger på den utkavlade marsipanen.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar