onsdag 4 januari 2012

Chokladcupcakes med marängtopping (Hihat-cupcakes)

Då var det dags igen, lite cupcakesbak blev det alltså ikväll med:) Jag har länge funderat på att göra Leilas(såklart;)) Hihat-cupcakes. Det blev en liten variant av den, för jag gjorde själva cupcakesen från ett annat recept (ur boken Lyxiga cupcakes och läckra kakor) och sedan själva toppingen (frosting/maräng) från Leila. Jag tänker att det borde gå lika bra utan chokladtopping på, kanske bara bränna av maränngen på toppen lite vore snyggt...

Chokladcupcakes 175 grader, ca 20 min.
100 g mjöl
20 g kakao
140 g socker
1 1/2 tsk bakpulver
en nypa salt
40 g smör
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
1/4 tsk vaniljessens (jag tog vaniljpulver)

Blanda mjöl, kakao, socker, bakpulver, salt och smör med elvisp. Vispa ihop mjölk, ägg och vaniljessens. Häll hälften av blandningen lånngsamt i mjölblandningen. Vispa så det inte finns några klumpar kvar. Häll då i resten av blandningen och fortsätt vispa smeten slät.

Maräng (jag gjorde halva satsen och det blev ändå över)
6 äggvitor
8 1/2 dl socker
saft av 1 citron
2 tsk vaniljsocker

Blanda äggvitor, socker och saften från citronen i en rostfri bunke. Vispa för hand i ca 1 min. Ställ bunken över vattenbad (kastrull med kokande vatten) och vispa till maräng, man ska se tydliga spår efter vispen i smeten. Ta bort bunken från kastrullen och blanda i vaniljsockret. Vispa sedan med elvisp tills marängen svalnat och blivit tjockare. Använd en rund tyll i spritsen då du tar på toppingen. Låt stelna i kylen.

Chokladtopping
Ta på smält choklad på marängen. Låt stelna i kylen.









 Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar