söndag 1 januari 2012

Citronpaj med hallonmaräng

Ja, det var alltså den här avslutningen som jag skulle använda min lemon curd till, som jag gjorde häromdagen. Det här är alltså Leila Lindholms recept, som jag tagit från hennes underbara bok A piece of cake. Jag lyckades bränna min hallonmaräng, då jag satte pajen för högt upp i ugnen och inte riktigt hade koll på den. Det började faktiskt brinna lite... Men det gick att rädda pajen, bara bort med det brända lagret och in i ugnen igen, denna gång lägre ner i:) Hallon och citron är ju verkligen två smaker som gifter sig med varandra, underbart gott! Ja, jag var tvungen att smaka, det var ju faktiskt nyårsafton!

Citronpaj med hallonmaräng
mördeg
3 satser lemon curd
ägg till pensling
hallonmaräng
färska hallon till garnering
florsocker

Mördeg
150 g smör
4 dl mjöl
1/2 dl florsocker
1 ägg
1/2 msk kallt vatten

Nyp ihop smöret med mjölet och florsockret. Tillsätt sedan ägget och vattnet och arbeta ihop degen. Plasta in degen och lägg den i kylen minst 30 minuter.

Kavla ut mördegen, fyll formen och frys. Pensla botten med uppvispat ägg, täck kanten med folie (så att den inte sjunker ner). Nagga botten och baka i ugnen i 175 grader, ca 10 minuter. Låt det svalna. Fyll sedan med lemon curd.

Hallonmaräng
3 äggvitor
saft av 1/2 citron
3 1/2 dl socker
200 g hallon

Vispa ihop äggvita, citronsaft och 1 dl socker till en maräng. Tillsätt 1 dl socker. Rör ner resten av sockret i hallonen och vänd sedan ner dem i marängen. Vispa till ett fast skum. Bred på marängen på pajen och grädda den i MITTEN av ugnen (med ugnsluckan på glänt) i ca 5 minuter. Marängen ska bara få lite färg på toppen. Garnera med färska hallon och sikta över lite florsocker. Yummie!!



Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar