söndag 8 januari 2012

Hallongömma med pollyfluff

Jag var ju tvungen att prova och baka en ny sorts cupcake när syrran och Andre' skulle komma på besök:-) Det blev som sagt en Hallongömma med pollyfluff på. Och jag fick ett tillfälle att använda mina nyinköpta snygga cupcakesformar från Åhlens ;-) Receptet på cupcake med hallongömma kommer från boken Mina rosa cupcakes.


Cupcakes med hallongömma (200 grader, 15 min)100 g smält smör
75 g riven mörk choklad
100 g malen sötmandel
125 g socker
40 g mjöl
3 äggvitor
150 g hallon

Blanda mandel, mjölet och 75 g av sockret. Vänd ner det avsvalnade smälta smöret och chokladen. Vispa äggvitorna till skum, vispa sedan ner resten av sockret (50 g). Vänd ner jälften av äggvitorna i chokladsmeten och sedan resten. Lägg i smeten i formarna och fördela hallonen över.


Pollyfluff (jag gjorde bara halva satsen)
1 påse polly
5 dl grädde

Koka ihop grädden och pollyn på dvag värme till allt smält ihop till en smet. Ställ kallt, gärna över natten. Vispa upp som vanlig grädde.












Kram Jenny

4 kommentarer: