torsdag 8 november 2012

Mördegskakor: "fingrar", hallon/lemoncurdgrottor, pumpor

Jag hade på flera olika håll sett bakade"avhuggna fingrar" med "blod". Jag tyckte att det såg så häftigt ut så jag var tvungen att prova jag med. Jag hittade receptet hos bliminjast.se.

250 g smör
2 1/2 dl florsocker
1 ägg
2 droppar vaniljessens (eller bittermandelarom)
1 tsk vaniljsocker
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
skållade mandlar
hallonsylt
lemoncurd
 
florsocker
vatten
pastafärg (röd, orange)
lite grön sugarpaste 

Rör ihop smör, florsocker, ägg, vaniljessens och vaniljsocker mjukt och smidigt. Tillsätt mjöl, salt och bakpulver och arbeta ihop till en deg. Låt vila i kylskåpet ca 30 minuter.

Fingrar:
Gör en smal pinne och forma till knogarna lite tjockare. Skär små veck vid knogarna och sätt en halv skällad mandel som nagel. In i ugnen 160 grader i ca 10 minuter. Låt dem svalna. Dekorera med "blod" genom att blanda en tjock glasyr; florsocker och lite vatten och tillsätt lite röd pastafärg.

Hallon/lemoncurd-grottor:
Rulla ut degen till runda bollar och lägg dem i små formar. gör ett hål i mitten och fyll det med hallonsylt eller lemoncurd. In i ugnen 160 grader i ca 10 minuter.

Pumpor:
Rulla ut degen till runda bollar och lägg dem i små formar. In i ugnen 160 grader i ca 10 minuter. Låt svalna. Dekorera med glasyr; florsocker och lite vatten och orange pastafärg. Låt glasyren rinna ner för kakan och forma en liten grön knopp med sugarpasten.






Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar