söndag 15 april 2012

Lchf-"cheesecake"

Jag var lite sugen på nåt ikväll och kunde inte hitta nåt gott, lockande, lchfvänligt i skåpen. Därför rörde jag ihop något nytt, ett test som blev väldigt lyckat! Mums så gott det var! Eftersom jag bara testade lite så har jag inga exakta mått på hur mycket jag tog i av de olika ingredienserna, därför skriver jag bara cirkamått.

Botten
Rör ihop smör (75 g) och malda nötter/mandlar (100 g). Jag tog även i en nypa vaniljpulver. Tryck i degen i en form med löstagbar kant.

Lägg 3 gelatinblad i kallt vatten. Koka upp grädde (5 dl) med saft och rivet skal av en lime, philadelhiaost (100 g) samt en nypa vaniljpulver. Låt det svalna lite innan du rör ner gelatinet. Häll blandningen över botten och ställ in i frysen.

Gele
Lägg ett gelatinblad i kallt vatten. Koka upp hallon (150 g) med vatten (1 msk) och ev lite vaniljpulver. Sila bort hallonkärnorna så det bara blir saften kvar. Rör ner gelatinet i saften. Ställ kallt.

När det har stelnat i frysen så häller du på hallongelen, som fortfarande ska vara rinnande. Ställ tillbaka formen i frysen.

Klart när gelen blivit fast.

Kram Jenny




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar