onsdag 18 juni 2014

Fylld fransk giffel

Även detta recept hittade jag i tidningen "Hemmets Journal bakat & gott". Och dessa tog jag också med till poolspelet :) De gick också att äta, inte dumma alls. Men nästa gång ska jag nog ta i "vanlig" ost och skinka.

24 g jäst (1/2paket)
5 dl vatten
1 msk rapsolja (jag tog matolja)
2 tsk salt
1 tsk socker
Ca 12 dl mjöl

Fyllning:
Jag tog i rökt skinka, fetaost, soltorkade tomater och lite basilika.

Pensling:
Ägg
Sesamfrö

Smula ner jästen i en skål och tillsätt 37-gradigt vatten. Rör tills jäst löst sig. Tillsätt olja, salt, socker och det mesta av mjölet. Arbeta ihop degen, den ska släppa kanterna. Låt degen jäsa 1 timme under bakduk.
Dela degen i fyra delar. Kavla ut varje del, på mjölat bakbord, till en cirkel med 25 cm i diameter. Skär varje rundel i sex snibbar.
Lägg på fyllningen på den breda delen av snibbarna. Rulla ihop snibben från den breda delen och lägg gifflarna med skarven neråt på en bakplåtspappersklädd plåt.
Låt dem jäsa i 30 min under bakduk. Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrön. In i ugnen, 250 grader, i 8-10 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar