onsdag 11 juni 2014

Hallondröm

Idag var jag på badet med mina härliga elever. Det var varmt och soligt, glada och badtokiga barn samt lite fika såklart! Receptet till dessa kakor hittade jag på nätet någonstans, kommer tyvärr inte ihåg adressen. Jag tog nämligen bara ett kort på receptet och fick inte ens med namnet på dem. När jag frågade mina elever om vad de kunde heta var det en kille som svarade "Hallondröm", och så blev det :)

Deg *2:
250 g osaltat smör
1 1/2 dl socker
5 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Lite vaniljpulver

Vaniljkräm:
4 ägg
1 1/2 dl socker
1 burk kesella vanilj
5 dl créme fraiche

Hallon (eller andra bär)

Deg 1: Vispa ihop smöret och sockret. Blanda i mjölet, bakpulvret och vaniljpulvret. Lägg degen i en långpanna och tryck ut den. 

Vaniljkräm: Vispa ihop ägg, socker, kesella vanilj och créme fraiche. Häll krämen över degen och strö lite hallon över.

Deg 2: gör på samma sätt som deg 1, men låt den vara smulig. Täck över krämen och hallonen med smulorna.

In i ugnen, 200 grader, i ca 30 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar