fredag 13 juli 2012

Makroner

Igårkväll kom jag på att jag skulle baka makroner, men äggvitan ska ju stå i 12 timmar för sig i kylskåpet så jag förberedde allt då. I morse tog vi sovmorgon allihop här i huset och åt sen frukost. Efter det var det dags att baka :-) Dock tog ju tidsoptimisten Jenny över och trodde att jag skulle hinna allt innan jag hade lyxtid för att göra naglarna fina... Jag hann såklart inte eftersom kakorna ska stå en timme och få en "skorpa" innan de ska in i ugnen. Så de här kakorna fick Tom ta över och sätta in och ta ur ugnen :-) Jag har testat att ta en massa kort, jag tycker det är så kul, så det är MÅNGA bilder i det här inlägget! Receptet kommer från boken "Makroner". De små askarna har jag vikit av scrapbookingpapper.

60 g äggvita (ca 2 ägg)
60 g finmald mandel
2 dl florsocker
2 msk socker
Rosa/grön färg

Dela äggen dagen innan och ställ in äggvitorna i kylen.

Mixa ihop den malda mandeln och florsockret. Sikta ner blandningen direkt på en plåt. In i ugnen, 150° i ca 6 minuter. Låt kallna. Vispa upp äggvitorna till skum. Ha i sockret, lite i taget, samtidigt som du vispar.Blanda i den färg du önskar på kakorna. Jag tog rosa till jordgubbsmakronerna och grön till vinbär/rabarbermakronerna. Sikta ner mandel- och florsockerblandningen i äggviteskummet. Blanda ihop. Spritsa sedan ut kakorna på ett bakplåtspapper. Låt stå och vila i en timme för att få en "skorpa" på kakorna.

In i ugnen, 150° i ca 10-12 minuter. Låt kallna. Bred sedan på fyllningen emellan två kakor.


Jordgubbsfyllning
125 g jordgubbar
3/4 dl socker
5 g gelatinpulver
saften av 1/2 citron

Mixa hallonen tillsammans med 1 msk vatten. Koka upp tillsammans med socker och gelatin. Låt småputtra i 5 minuter. Tillsätt citronsaften. Blanda och koka i 5 minuter till. Låt blandningen svalna.


Rabarber- och vinbärsfyllning
150 g rabarber
75 g röda vinbär
1 dl socker
10 g gelatinpulver (vilket jag tyckte var alldeles för mycket)

Skala rabarbern och skär den i små bitar. Koka upp rabarbern, vinbären, 2 msk vatten och socker tillsammans i 10-15 minuter. Mixa all och häll sedan tillbaka i kastrullen och låt koka i ytterligare 2-3 minuter. Låt svalna.









































Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar