torsdag 5 juli 2012

Rulltårtsbakelser

Idag fyller Toms morfar Folke 90 år! Vi ska fira honom på söndag i stugan men vi gick bort en snabbis och grattade honom idag med. Jag gjorde en snabb bakelse och tog med till dem. Det blev en rulltårta (grunfreceptet utan fyllning från boken "7 sorters kakor") med fyllning av egenkokad jordgubbssylt, grädde och skivade jordgubbar. Bakelserna dekorerade jag med grädde jordgubbar och riven choklad. Det är sååå härligt att bara kunna gå ut till landet och plocka jordgubbar!

3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl grädde (eller mjölk)

Vispa ihop ägg och socker så det blir vitt och pösigt. Blanda ner mjöl och bakpulver och rör till sist ner grädden. Häll ut på ett bakplåtspapper i en plåt ca 30*40 cm. In i ugnen, 200° i ca 6 minuter.

Stjälp upp tårtan på ett sockrat bakplåtspapper. Ta av det andra pappret (sitter det hårt så kan man pensla med lite kallt vatten på pappret så lossnar det lättare). Bred på lite sylt, ett lager grädde samt lite skivade jordgubbar innan du rullar ihop tårtan från långsidan. Ställ in i kylskåpet ett tag innan du skär upp ca 1,5 - 2 cm tjocka skivor.

Till jordgubbssylten har jag inga mått. Jag skivade ner jordgubbar, tog i lite vatten och en hel del syltsocker i en kastrull och kokade upp samtidigt som jag mosade jordgubbarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar